Wednesday, January 6, 2010

موج جديد برخورد باسايتهاي فيلترشده و فيلترشكنها


مشاور قضايي دادستان کل کشور، با اشاره به اينكه سايتهايي که به جريان 'فتنه' کمک کرده بودند فيلتر شدند، گفت: سايتهاي فيلتر شده بيشتر شامل سايتهايي ميشود که به دروغگويي و تشويش اذهان عمومي پرداختند.
خبرگزاري هرانا - حقوق شهروندي، انديشه وبيان: دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه قانون جرايم رايانهاي، با اشاره به افزايش گزارشهاي دريافتي مردمي پس از انتشار فهرست مصاديق محتواي مجرمانه اينترنتي كه سه شنبه هفته گذشته بر روي سايت دادستاني كل كشور قرار گرفت، گفت: بيشترين موارد گزارشهاي مردمي در سه مورد مصاديق غيراخلاقي، مصاديق محتواهاي عليه مقدسات مذهبي مردم و مصاديق اقدام عليه امنيت كشور بوده است.
دكتر عبدالصمد خرم آبادي، مشاور قضايي دادستان كل كشور در گفتوگو با ايسنا با اشاره به اينكه غير از سه مورد مذكور مصاديق ديگري نيز وجود داشته اما تعداد گزارشهاي دريافتي درباره آنها كمتر از اين سه مورد بوده است، اظهار كرد: مردم از زمان انتشار فهرست محتواي مصاديق مجرمانه، موارد بسياري از وجود چنين مصاديقي در فضاي مجازي را از طريق سايت دادستاني و سايت مخابرات اعلام كردهاند.
وي با تاكيد بر اينكه گزارشهاي مردمي راهنماي خوبي براي ما خواهد بود، خاطرنشان كرد: ترجيح ما اينست كه مردم خود ناظر اصلي فضاي مجازي بوده و به پليس سايبر كمك كنند زيرا گزارشهاي مردمي گزارشهاي مفيدتري است.
بسياري از گزارشهاي دريافتي بررسي و نسبت به آنها تصميم گيري شد
دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه ادامه داد: بسياري از گزارشهاي دريافتي در يك هفته گذشته در كارگروه بررسي و اتخاذ تصميم شد و گزارشهايي كه روزانه به دست ما ميرسد بررسي و نسبت به آنها نيز اتخاذ تصميم ميشود.
وي اشاره كرد: برخي از گزارشها تاييد و سايتهاي مربوطه فيلتر ميشوند و برخي از گزارشها نيز رد ميشوند.
سايتهايي كه به جريان فتنه كمك كرده بودند فيلتر شدند
مشاور قضايي دادستان كل كشور با اشاره به اينكه مردم سايتهايي را كه به جريان فتنه اخير كمك كرده بودند، به ما اعلام كردهاند، گفت: اين سايتها تصاويري از مانورهاي نظامي و مانور مبارزه با زلزله مونتاژ كرده بودند و تحت عنوان عكسهاي مربوط به آشوبها و درگيريهاي حرمت شكنان در روز عاشورا نشان داده بودند، به خصوص مواردي از سايتهاي خارجي در اين زمينه گزارش شد كه پس از اعلام آنها، ما سعي كرديم در جهت جلوگيري از تشويش افكارعمومي با آنها برخورد و فيلتر كنيم.
وي با بيان اينكه سايتهاي فيلتر شده بيشتر شامل سايتهايي ميشود كه به دروغگويي و تشويش اذهان عمومي پرداختند، افزود: بايد مواظب باشيم افرادي امنيت فضاي مجازي را با تشويش اذهان عمومي، تعرض به اخلاق، عفت عمومي، هويت ملي و ديني و مقدسات مردم در معرض خطر قرار ندهند.
با ناامن كنندگان فضاي مجازي برخورد قاطع ميكنيم
مشاور قضايي دادستان كل كشور اعلام كرد: ما مصمم هستيم علاوه بر فيلتر و مسدود سازي آدرس سايتها، وبلاگها و گروههاي غير قانوني اينترنتي از طريق دادسراهاي عمومي و انقلاب سراسر كشور، برخورد قاطعي با كساني كه فضاي سايبر را ناامن ميكنند، كنيم. اقدامات دستگاه قضايي به فيلتر كردن و مسدودسازي محدود نميشود و تا جايي كه امكان داشته باشد با مجرمان در فضاي سايبر برخورد قانوني به عمل خواهد آمد.
وي گفت: البته اين برخوردهاي قضايي در حيطه وظايف كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه نيست بلكه از وظايف دستگاه قضايي است و دادستاني كل كشور از اين جهت كه هم رياست كارگروه تعيين مصاديق را بر عهده دارد و هم بر دادسراهاي سراسر كشور نظارت ميكند، برخورد قضايي و تعقيب كيفري مجرمان از حيث وظيفه قضايي كه بر عهده دارد، دنبال خواهد كرد.
فراهم كردن ادامه دسترسي به سايتهاي فيلتر شده از سوي ميزبانان داخلي جرم است
دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه قانون جرايم رايانهاي اظهار كرد: به دليل اينكه برخورد با مجرمان در فضاي سايبر، بايد به فوريت انجام شود بنابراين فيلتر كردن يك سايت توسط كارگروه به منزله دستور كارگروه به ارايه دهنده خدمات ميزباني براي محدود سازي آن سايت است و ما اين مطلب را از طريق مكاتباتي كه با مسوولان محترم شركت ارتباطات زير ساخت در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات انجام دادهايم، تذكر داديم و اگر ارايه دهندگان خدمات ميزباني داخلي، بعد از فيلتر كردن سايتها و وبلاگها آنها را مسدود نكنند و ادامه دسترسي به اين سايتها را براي كساني كه از فيلترشكن استفاده ميكنند فراهم كنند، عمل آنها جرم محسوب ميشود و طبق ماده 23 قانون جرايم رايانهاي با آنها برخورد خواهد شد.
خرم آبادي در ادامه به ماده 23 قانون جرايم رايانهاي اشاره كرد و گفت: طبق اين ماده 'ارائهدهندگان خدمات ميزباني موظفند به محض دريافت دستور كميته تعيين مصاديق مذكور در ماده فوق يا مقام قضايي رسيدگيكننده به پرونده مبني بر وجود محتواي مجرمانه در سيستمهاي رايانهاي خود از ادامه دسترسي به آن ممانعت به عمل آورند. چنانچه عمداً از اجراي دستور كميته يا مقام قضايي خودداري كنند، منحل خواهند شد. در غير اين صورت، چنانچه در اثر بياحتياطي و بيمبالاتي زمينه دسترسي به محتواي مجرمانه مزبور را فراهم كنند، در مرتبه نخست به جزاي نقدي از بيست تا يكصد ميليون ريال و در مرتبه دوم به يكصد ميليون تا يك ميليارد ريال و در مرتبه سوم به يك تا سه سال تعطيلي موقت محكوم خواهند شد' و تبصره ماده 23 مبني بر 'ارائهدهندگان خدمات ميزباني موظفند به محض آگاهي از وجود محتواي مجرمانه مراتب به كميته تعيين مصاديق اطلاع دهند'.
وي خاطرنشان كرد: در جهت اجراي ماده 23 قانون جرايم رايانهاي، ارايه دهندگان خدمات ميزباني داخلي مكلف هستند كه پس از اينكه سايت يا وبلاگي به دستور كارگروه از طريق وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات فيلتر شد، دسترسي به آن سايت را مسدود كنند و محتويات سايت را براي بررسيهاي قضايي و تعقيب كيفري مجرمان در رايانههاي خود نگهداري كنند.
در آينده برخورد جدي با فيلترشكنها ميكنيم
وي در ادامه به ماده 21 قانون جرايم رايانهاي كه مربوط به ارايه دهندگان خدمات دسترسي است اشاره كرد و به قرائت اين ماده به شرح زير پرداخت: 'ارائهدهندگان خدمات دسترسي موظفند طبق ضوابط فني و فهرست مقرر از سوي كميته تعيين مصاديق موضوع ماده ذيل محتواي مجرمانه را اعم از محتواي ناشي از جرايم رايانهاي و محتوايي كه براي ارتكاب جرايم رايانهاي به كار ميرود پالايش كنند. در صورتي كه عمداً از پالايش محتواي مجرمانه خودداري كنند، منحل خواهند شد و چنانچه از روي بياحتياطي و بيمبالاتي زمينه دسترسي به محتواي غيرقانوني را فراهم آورند، در مرتبه نخست به جزاي نقدي از بيست تا يكصد ميليون ريال و در مرتبه دوم به جزاي نقدي از يكصد ميليون تا يك ميليارد ريال و در مرتبه سوم به يك تا سه سال تعطيلي موقت محكوم خواهند شد'.
خرم آبادي با اشاره به اينكه طبق ماده مذكور ارايه دهندگان خدمات دسترسي مكلف به همكاري با كارگروه هستند، تاكيد كرد: ما در آينده در نظر داريم، برخوردي جدي با آنتي فيلترها كنيم و آنها را ساماندهي كنيم تا فيلتر موثر واقع شود.
كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه يك نهاد فراقوهاي است
مشاور قضايي دادستان كل كشور همچنين با اشاره به ماده 22 قانون جرايم رايانهاي كه اعضاي كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه را مشخص ميكند، گفت: وزير يا نماينده وزارتخانههاي آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوري اطلاعات، اطلاعات، دادگستري، علوم، تحقيقات و فناوري، فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي، رئيس سازمان صدا و سيما و فرمانده نيروي انتظامي، يك نفر خبره در فناوري اطلاعات و ارتباطات به انتخاب كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي و يك نفر نماينده مجلس شوراي اسلامي به انتخاب كميسيون حقوقي و قضايي و تأييد مجلس شوراي اسلامي اعضاي كميته را تشكيل خواهند داد. رياست كميته به عهده دادستان كل كشور خواهد بود.
خرم آبادي افزود: بنابراين كارگروه يك نهاد فراقوه است و الحمد الله همكاري بسيار خوبي در اين كارگروه بين اعضا وجود دارد. در اين زمينه همكاري و هماهنگي بسيار خوبي وجود دارد به عنوان دبير كارگروه از اين همكاري، هماهنگي و همتي كه براي برخورد با مجرمان و امنيت بخشي به فضاي سايبر صورت گرفته است، تشكر مي¬كنم.
ركن اصلي رصد ما گزارشهاي مردمي است
وي با بيان اينكه علاوه بر گزارشهاي مردمي، سازمانهاي عضو كارگروه طبق مصوبات كار گروه مكلف شدند يك سامانه رصد براي نظارت بر فضاي سايبر در راستاي وظيفه ذاتي شان ايجاد كنند، اعلام كرد: اكثر سازمانها كميته رصد ايجاد كردهاند و برخي فرصت خواستند كه ايجاد كنند كه اگر سامانههاي رصد ايجاد شود نظمي بر فضاي سايبر حكمفرما خواهد شد اما ركن اصلي رصد ما گزارشهاي مردم است.
دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه قانون جرايم رايانهاي همچنين گفت: از مردم ميخواهيم كه خودشان فهرست را مطالعه و سعي كنند قانون را رعايت كنند. ما ميدانيم قاطبه مردم ما قانونمند هستند و اگر ما درست به آنها اطلاع رساني كنيم خودشان قانون را رعايت ميكنند و برخوردها خيلي كمتر خواهد شد.
تمام تلاش ما، قانونمند كردن فضاي مجازي است
خرم آبادي در پايان به كاربران فضاي مجازي توصيه كرد: كابران فضاي مجازي در جهت استفاده مثبت و اطلاع رساني درست در اين فضا اقدام كنند، در اين صورت ما نيز از حضورشان استقبال ميكنيم و حضور در فضاي مجازي را يك فرصت براي جامعه ميدانيم. ما سايتهايي را كه با مصداق واقعي يكي از مواد قانوني فهرست محتواي مصاديق مجرمانه مطابقت نداشته باشد، به هيچ وجه فيلتر نميكنيم و تمام تلاش ما در جهت قانونمند كردن فضاي مجازي است. در اين راستا از مردم مومن، انقلابي و هميشه در صحنه ميخواهيم كماكان ما را ياري دهند.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic