Wednesday, January 6, 2010

مطبوعات خارجی؛ ارتباط تنگاتنگ رژیم با القاعده/اقتصاد جنگی


صدای آمریکا: نيوزويک می گويد ماجرای دختر بن لادن در تهران حکايـت از روابط تنگاتنگ حاکمان ايران با گروه تروريستی القاعده دارد

هفته نامه نيوزويک چاپ آمريکا در گزارشی با عنوان «القاعده، جعبه پاندروای ايران» می نويسد: دختر ۱۷ ساله بن لادن در تلاش برای گريختن از ايران است. اين خود نشانه ای از روابط تنگاتنگ حاکمان ايران با گروه تروريستی القاعده است.

نيوزويک می افزايد: داستان خانواده بن لادن در ايران، به زمانی ديرتر باز می گردد. واشنگتن همواره خواهان روشن شدن در مورد اعضای القاعده در ايران بوده است و اينک ماجرای فرار دختر بن لادن اين پرونده قديمی را دوباره تازه کرده است.

نيوزويک می افزايد: اما سياست هويچ و چماق ايران برای تابع کردن القاعده امروزه به جعبه جادويی پاندروا شبيه شده که بيماری و دردسر بسيار برای ايران در بر داشته است. زيرا اينک فاش شده که ديگر رهبران القاعده نيز پس از فرار از افغانستان، حداقل برای مدت کوتاهی در ايران اقامت کرده اند. و ايمان دختر بن لادن که اطلاعات گرانبهايی در اين مورد دارد هم اينک به سفارت عربستان پناه برده اما مقامات ايران اجازه خروج به وی را نمی دهند.


اقتصاد جنگی

يک کارشناس اقتصادی می گويد دولت ايران بعوض حل مشکل هسته ای ترجيح داده است اقتصاد کشور را بسوی اقتصاد زمان جنگ بکشاند

روزنامه کريستين ساينس مانيتور در گزارشی با عنوان «ايران آماده مقابله با تحريمها» می نويسد: «دولت ايران از مجلس شورای اسلامی خواسته است که برای خريد و ذخيره کردن بيشتر بنزين جهت آمادگی در برابر تحريمهای آينده، تأمين اعتبار کند. ايران که در ميان کشورهای خاورميانه پايين ترين ميزان بنزين را توليد می کند، ساليانه ۳۵ تا ۴۵ ميليارد دلار يارانه برای تأمين بنزين و ديگر فرآورده های نفتی هزينه می کند.

مقامات جمهوری اسلامی گفته اند برای اطمينان خاطر از تأمين نيازهای بنزين مصرفی، پس از تحريمها اقدام به خريد از منابع گوناگون خواهند کرد.

يک کارشناس اقتصادی می گويد دولت ايران بعوض حل مشکل هسته ای و بازگشت به تعهدات بين المللی، ترجيح داده است اقتصاد کشور را بسوی اقتصاد زمان جنگ بکشاند. اقتصادی که ممکن است، در کوتاه مدت رفع نياز کند؛ اما در ميان مدت عملاً کشاندن اقتصاد ايران به ورطه نابودی خواهد بود.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic