Saturday, January 2, 2010

به بازداشت و تهدید اعضای کمیته گزارشگران پایان دهید


دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
اطلاعیه مطبوعاتی

به بازداشت و تهدید اعضای کمیته گزارشگران پایان دهید

در پی بازداشت گسترده و انتقام‌جویانه دستگاه قضایی و امنیتی در طی روزها و هفته‌های گذشته در ایران، بسیاری از فعالین مدنی و سیاسی بازداشت و در شرایط بسیار سختی در زندان نگهداری می‌شوند. در این میان بازداشت فعالین حقوق‌بشر به خاطر فعالیت‌های انسانی و گزارشگری موارد نقض حقوق‌بشر در ایران روند رو به گسترشی یافته و بسیاری از فعالین این عرصه با برخوردهای قهری قوه قضاییه و نهادهای امنیتی مواجه شده‌اند.

در این رابطه از ماه گذشته و با شروع موج جدید دستگیری‌ها، تنی از اعضای «کمیته گزارشگران حقوق‌بشر» بعنوان یک نهاد مدافع حقوق بشر و خاصه فعال در حوزه گزارشگری بازداشت و بقیه اعضای آن زیر فشار سنگین نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

سعید کلانکی و سعید جلالی‌فر دو تن از اعضای این کمیته در تاریخ 12 آذر ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند و از آن زمان تاکنون در سلول‌های انفرادی بند 209 زندان اوین به سر می برند.

کوهیار گودرزی، شیوا نظر آهاری و سعید حائری در تاریخ 29 آذر ماه هنگامی که همراه خانواده‌های زندانیان سیاسی برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری عازم قم بودند، در میدان انقلاب بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. در این میان شیوا نظرآهاری به علت اقدام به اعتصاب غذای خشک از وضعیت نامناسبی برخوردار است، به طوری‌که گزارش شده است به خاطر وخامت حال و وضعیت بد جسمی او را به بهداری زندان منتقل کرده‌اند.

در طول روزهای گذشته نیز ماموران امنیتی با برقراری تماس با دیگر اعضای کمیته آنان را احضار و خواستار توقف کامل فعالیت‌های‌ آنان و حذف کردن تارنمای این تشکل شده‌اند. بدین منظور سعید حبیبی، پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی روز گذشته به دفتر پیگیری وزارات اطلاعات احضار شده‌اند که از این افراد پس از مراجعه پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی بازداشت شده اند.

مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران با عنایت به اینکه خود به صورت بی سابقه ای تحت فشار دستگاه امنیتی به سر می برد، بازداشت و فشار بر اعضای کمیته گزارشگران حقوق‌بشر را نیز گامی دیگر در جهت سرکوب بیشتر فعالین حقوق‌بشر و بازداشتن آنان از دیده‌بانی جامعه مدنی ارزیابی می کند. سرکوب فعالین حقوق بشر در شرایطی که دولت حاضر به قبول و به رسمیت شناختن هیچ نهاد حقوق بشری مستقلی نیست یقیناً تنها منجر به افزایش موارد نقض حقوق بشر و پیشروی ناقضین این حقوق در ایران خواهد شد.

این مجموعه ضمن محکوم کردن برخورد با فعالان جامعه مدنی و خاصه اعضای "کمیته گزارشگران حقوق بشر" بعنوان یک نهاد غیرسیاسی مدافع حقوق بشر، خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای دربند آن و همینطو پایان دادن به سیاست ارعاب و تهدید مدافعان حقوق بشر است. این مجموعه پیشتر نیز ضمن وخیم خواندن وضعیت حقوق بشر در ایران خواستار اتخاذ رویکردهای جدی تر در قبال نقض گسترده حقوق بشر در ایران از سوی جامعه بین الملل شده بود.

شنبه، 12 دیماه 1388

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic