Thursday, December 10, 2009

عفو بينالملل خواستار مجازات عاملان سركوب مردم ايران شد


رادیو فرانسه: "وضعیت حقوق بشردر ایران، در بیست سال گذشته، هیچگاه به وخامت امروز نبوده است". این فشردۀ گزارشی است که سازمان عفو بین المللی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، در بارۀ ایران صادر کرده است.

در این گزارش موارد نقض حقوق بشر بویژه در دوران پیش و پس از انتخابات اخیر بر شمرده شده است.

این گزارش خاطر نشان میکند که طی این دوره، نیروهای بسیج و پاسدار بدستور مقامات به سرکوب اعتراضات گستردۀ مردم پرداخته اند. عفو بین المل می گوید: افرادی که چنین اعمالی را مرتکب شده اند باید مؤاخذه شوند

گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر به ده ها کشته ، حدود چهار هزار نفر بازداشتی در نخستین موج اعتراضات پس از انتخابات و محاکمات نمایشی 140 تن از فعالان اشاره میکند و آن ها را نمونه های بارز نقض حقوق بشر توصیف می نماید.

در این گزارش شهادت های یک زندانی که 58 روز در زندان کهریزک در یک کانتینر زندانی بوده است به تفصیل آمده است. این فرد شدیداً و تا حد بیهوشی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید شده است که در صورت عدم اعتراف پسرش ربوده خواهد شد. او گفته است که هفتاد زندانی دیگر همزمان با او در این کانتینر اسیر بوده اند. این فرد زندانی تنها پس از چهل و سه روز اجازه یافته است به خانواده اش تلفن کند.

سازمان عفو بین الملل از رهبر جمهوری اسلامی می خواهد مقامات اجرایی را وادار سازد امکان رفتن یک گروه کارشناسی بین المللی را به ایران بدهند تا کمک کنند که تحقیقات در بارۀ شکنجه و اعدام های بدون محاکمه بی طرفانه و با دقت و جدیت انجام شود.

مسئولان عفو بین الملل بر این نکته انگشت گذاشته اند که تحقیقاتی که تا به حال از سوی برخی مقامات جمهوری اسلامی انجام شده است بیشتر به منظور سرپوش گذاشتن بر روی تخلفات بوده است تا به قصد آشکار شدن حقیقت.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic