Friday, December 25, 2009

مطبوعات ايران، زير منگنه وزارت ارشاد



دسامبر 2009 - بي بي سي , نيکي محجوب :
برخوردهاي انجام شده با روزنامه نگاران در ايران پس از دهمين انتخابات رياست جمهوري اين کشور، موجب ابراز نگراني فعالان اين حوزه شده است، تا آنجا که انجمن دفاع از آزادي مطبوعات محدوديت هاي ايجاد شده براي مطبوعات ايران را 'بي سابقه 'خواند.
صاحبنظران و کارشناسان معتقدند انتصاب محمد علي رامين به عنوان معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فشارها را بر روزنامه نگاران و صاحبان قلم افزايش داده است.
ماشاالله شمس الواعظين سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات به بي بي سي مي گويد:' نظارتي که هم اکنون به وسيله وزارت ارشاد و به طور مشخص معاونت مطبوعاتي اجرا مي شود، پا را فراتر از محدوده هاي قانوني گذاشته است.تذکرهاي شفاهي معاونت مطبوعاتي معاونت مطبوعات تنها به تخلفات نيست بلکه حتي توصيه مي شود که چه تيتر وعناويني در مطبوعات استفاده شود. همچنين استقرار واحدهايي از وزارت فرهنگ و ارشاد براي نظارت بر صفحات آخر زير چاپ از اقدامات ماه هاي اخير است که رسانه هاي مکتوب تحت نظر دارد.'
وي مي گويد:'حقوق روزنامه نگاران وحق آزادي مطبوعات در سه حوزه تضييع مي شود. نخست حق انتشار آزاد مطبوعات که در قانون اساسي اشاره شده است. اما صف تقاضا کنندگان به چهار هزار رسيده و همچنان به اين تقاضاها رسيدگي نشده است. '
آقاي شمس ادامه مي دهد که حق دوم' حق برخورداي از امنيت شغلي به کلي ناديده گرفته شده 'و حق دادرسي عادلانه نيز به کلي سلب شده و' روزنامه نگار فاقد پناهنگاه حقوقي' است و حتي بازداشت هاي به صورت شبانه و خياباني صورت مي گيرد.
آقاي رامين معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد نيز پيشتر در سخناني در مورد وضعيت مطبوعات ايران گفته بود:'شرايط امروز مطبوعات ما به شدت نامطلوب است. مسئولان از وضعيت مطبوعات ناراضي هستند. حاکميت از مطبوعات راضي نيست، اين وضعيت بايد اصلاح شود و اصلاحشدني است.'
اين سخنان در حالي مطرح مي شود که طرفداران دولت معتقدند فضاي رسانه اي ايران براي روزنامه نگاران مناسب است. محمود احمدي نژاد نيز بر اين مسئله که در دوران رياست جمهوري اش برخوردي با مطبوعات نشده تاکيد دارد.
آقاي احمدي نژاد در همين باره گفته است که در سه دوره هشت ساله رياست جمهوري هاي پيشين دريچه نقد به طور مطلق بسته بوده، اما در دوران او با تجربه گذشته و اعتقاد به نقد مطلق عکس العملي نشان داده نشده و انتقادها تحمل شده است.
اما ماشاالله شمس الواعظين مي گويد روز به روز وضعيت مطبوعات بدتر مي شود و همزمان با اين وضع اقبال بر رسانه هاي فراسوي مرزها در افکار عمومي افزايش يافته و توليد داخلي رسانه اي با تهديدهاي موجود به شدت کاهش پيدا کرده است.
روزنامه هاي مختلف اصلاح طلب و معدودي از روزنامه هاي اصولگرا از زمان انتصاب آقاي رامين با تذکر هاي شفاهي و کتبي مختلف با مضمون پخش شايعات و مطالب خلاف واقع، مواجه شدند و در برخي موارد به دلايل مشکلات پيش آمده دست به تعديل نيروهايشان زده اند.
از سوي ديگر، روزنامه نگاري در ايران که نخواست نامش فاش شود، مي گويد آقاي رامين در زمان انتصاب در سمت معاونت مطبوعاتي اعلام کرد که آمده تا روزنامه ها بمانند اما ظاهرا اتفاق ديگري در حال روي دادن است.
اين روزنامه نگار مي گويد:' نه فقط روزنامه هاي اصلاح طلب که روزنامه هاي اصولگرا منتقد دولت هم به اين وضع دچار شده اند. آقاي رامين سرزده وارد روزنامه ها مي شود و از قانون و قانونمداري سخنان مي گويد، اما آنچه ما مي بينيم برخلاف صحبت هاي پيشين معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در مورد ماندگاري مطبوعات، ايشان آمده که مطبوعات هرچه سريع تر بروند.'
آقاي رامين در يکي از سخنراني هايش گفته براي تدوين نظام جامع رسانهها، بايد يک جمع فرهنگي را شکل دهيم و اين قانون را آن قدر جامع و مانع تنظيم کنيم که هيچ دولتمرد يا صاحب رسانهاي نتواند سليقهاي با آن برخورد کند. اما کارشناسان بر اين باورند که اين سخنان محدوديت هاي موجود بر روزنامه نگاران را بيشتر و فضاي مطبوعات ايران را بسته تر مي کند.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic