Monday, December 28, 2009

اوباما: جهان شجاعت مردم ایران را می ستاید


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا "مشت آهنین و بی رحم" حکومت ایران در برخورد با معترضان را که حتی در "روزهای مقدس" نیز ادامه یافته قویا محکوم کرده است.

آقای اوباما که برای تعطیلات کریسمس در هاوایی بسر می برد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت جهان شاهد شجاعت و قدرت مردمی است که جزئی از تمدن عظیم ایران هستند.

او در تندترین واکنش خود به درگیری های شش ماه گذشته ایران گفت مردم این کشور چیزی بیش از حقوق جهانشمول خود مطالبه نمی کنند.

آقای اوباما تاکید کرد آنچه در ایران می گذرد ارتباطی با آمریکا ندارد بلکه این مردم ایران هستند که مشتاقانه بدنبال عدالت و زندگی بهتری برای خود هستند.

وی افزود حکومت رعب و وحشت نمی تواند این آرزوها را از بین ببرد.

رئیس جمهور آمریکا از حکومت ایران خواست افرادی را که "ناعادلانه" بازداشت کرده هر چه سریعتر آزاد کند.

کاخ سفید روز یکشنبه نیز طی بیانیه ای سرکوب "خشونت آمیز و ناعادلانه غیرنظامیانی" که بدنبال حقوق جهانشمول خود هستند را "قویا محکوم" کرد.

مایک همر سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام این مطلب گفت: "امید و تاریخ همگام با کسانی است که حقوق جهانشمول خود را با ابزار مسالمت آمیز مطالبه می کنند."

در ادامه این بیانیه آمده است: "حکومت مبتنی بر هراس و خشونت هرگز عادلانه نیست و همانگونه که پرزیدنت اوباما نیز در اسلو گفت این بسیار گویاست که برخی حکومتها از آرزوهای ملت خود بیش از قدرت هر کشور دیگری می ترسند."

برخی دیگر از کشورهای غربی نیز درگیری های اخیر در ایران را محکوم کرده اند.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه "خشونت نیروهای امنیتی" ایران را محکوم و "شجاعت عظیم" گروه های مخالف حکومت را ستوده است.

وزارت خارجه فرانسه نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه ای گفت این کشور دستگیری های خودسرانه و اقدامات خشونت آمیز علیه تظاهرکنندگانی که تنها بدنبال دمکراسی و دفاع از حق آزادی بیان هستند را محکوم می کند.

وزارت خارجه ایتالیا هم طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن خشونتهای روز عاشورا علیه تظاهرکنندگان از حکومت ایران خواسته است تحت هر شرایطی مدافع حقوق بشر و "حیات انسانی" باشد.

در این بیانیه اظهار امیدواری شده حکومت ایران در چهارچوب حقوق بشر و احترام به حیات انسانی وارد گفتگو با معترضان شود.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic