Friday, December 11, 2009

شکنجه، تجاوز، جنایت، بسیجی؛... دیگر اثر ندارد


سایت جنبش راه سبز متعلق به هواداران موسوی: کاربرد خشونت عریان علیه هزاران دانشجویی که روز شانزده آذر برای اعتراض به حکومت دست به تجمع های مسالمت آمیز زده بودند از چنان وسعتی برخوردار بود که بسیاری از رسانه های معتبر بین المللی، گروهی از دولت ها و برخی نهادهای حقوق بشری نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

نیروهای امنیتی برای سرکوب این تجمع ها علاوه بر دستگیری تعداد زیادی از معترضان اقدام به ضرب و شتم دانشجویان و استفاده از گاز فلفل و گاز اشک آور کردند اما در نهایت نتوانستند مانع شنیده شدن صدای معترضان شوند.

انبوه فیلم ها و عکس های منتشر شده از تجمع های دانشجویی روز شانزدهم آذر به خوبی گویای آن است که اراده دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی برای ممانعت از برگزاری تجمع های دانشجویی با شکست روبرو بوده است. لحن حاکی از عصبانیت دادستان کل کشور در مصاحبه مطبوعاتی وی نیز که به مانند همیشه حاوی تهدیدهایی برای برخورد با معترضان به حکومت بود، نگرانی مقام های امنیتی را نسبت به غیرقابل مهار بودن اعتراض ها به شکلی عیان تر نشان می دهد.

نگرانی مقام های امنیتی این است که موج اعتراض ها علاوه بر تهران و شهرهای بزرگ به سایر شهرها نیز سرایت کند. فریادهای اعتراضی دانشجویان در برخی شهرهای شمالی کشور و شهرهایی مانند نجف آباد اصفهان در روز شانزدهم آذر می تواند نشانه های محکمی از سرایت اعتراض ها به شهرهای کوچک باشد.

برخی تحلیل گران پیش بینی می کنند با گسترده شدن موج اعتراض ها توان حکومت برای برخورد با مخالفان روز به روز فرسایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

موج فراخوان ها و برنامه ریزی های اینترنتی برای برگزاری تجمعات اعتراضی در دهه اول محرم، دلیلی بر ناکارآمدی سیاست های سرکوبگرانه دولت برای از بین بردن انگیزه مخالفان است.

برخی پیش بینی ها حاکی از آن است که موج اعتراض های دانشجویی ممکن است تا ابتدای محرم ادامه پیدا کند و آن زمان با عمومی تر شدن تجمعات دشواریهای کنترل اوضاع را برای نیروهای امنیتی به مراتب سخت تر سازد.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic