Friday, December 18, 2009

تلاش دیپلماتیک برای حل بحران در کپنهاگ


رادیو آلمان: یک روز پیش از پایان رسمی نشست کپنهاگ، سران ۲۵ کشور مهم صنعتی جهان در نشستی جداگانه کوشیدند، راهی برای خروج از بن‌بست مذاکرات اقلیمی بیابند. سران کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه شخصاً در این نشست شرکت داشتند. هیلاری کلینتون نیز مسئول هیات آمریکایی در این مذاکرات بود.

بر طبق توافقات بدست آمده، کارشناسان این کشورها باید بیانیه‌ای سیاسی را پیرامون نکات مورد اختلاف تنظیم کنند. نکات مورد اختلاف از جمله شامل کمک‌های مالی برای کشورهای در حال توسعه، نظارت بین‌المللی بر اهداف اقلیمی در کشورهای توسعه یافته و التزام حقوقی برای رعایت کاهش گاز دی‌اکسید کربن است.

ظاهراَ دیدار مهمی میان باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و ون جیابائو، نخست‌وزیر چین صورت خواهد گرفت.

آمریکا و چین نقشی اساسی در بهبود شرایط اقلیمی بازی می‌کنند. این دو کشور مشترکاَ مسئول نشر نیمی از گاز آلاینده دی‌اکسیدکرین در جهان هستند.


تلاش دیپلماتیک برای حل بحران در کپنهاگ

رادیو فرانسه: در حالی که امروز نشست کپنهاگ پیرامون تغییرات اقلیمی به پایان می رسد مذاکرات به نتیجه نرسیده اند و از روز پنجشنبه دولتمردان و سیاستمداران وارد عمل شده اند تا برای حل بحران تلاش کرده ، با خروج از بن بست کنونی از بروز فجایع ناشی از عدم دستیابی به توافقی جهانی جلوگیری کنند.

در این چهارچوب امروز طرح بیانیه ای مشترک میان سی رهبر دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا راه برای دستیابی به یک توافقنامه میان 193 کشور ، با نظارت سازمان ملل متحد هموار شود.

در حالیکه هدف اصلی این نشست کاهش میزان تولید گاز های گلخانه ای توسط کشور های مختلف بوده است ، موضوع اصلی مانع از دستیابی به پیمانی مشترک میان کشورها مسائل مالی و اقتصادی است که در پشت پرده بسیار پر اهمیت تر از قول و قرار های بشردوستانه دولتمردان به نظر می رسد.

البته حضور باراک اوباما در مذاکرات امروز بسیار پر اهمیت خواهد بود و در این زمینه "خوزه مانوئل باروزو" رئیس کمیسیون اروپا اظهار امیدواری کرده است که حضور رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بتواند به گشودن گره کنونی کمک کند.

دولت آمریکا نیز به کرات تأکید کرده است که برایرسیدن به توافقی نهایی باید بسیاری از کشور های در حال رشد دو چندان تلاش کنند ، و در این زمینه هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا متذکر شده است که کلید اصلی مذاکرات در شفافیت بیشتر کشور چین پیرامون میزان تولید گاز های گلخانه ای می باشد.

روز گذشته در کپنهاگ بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست زنگ خطر را به صدا در آوردند و تأکید کردند که اگر این نشست بدون دستیابی به توافقنامه ای بین المللی برای جانشین کردن پیمان کیوتو به پایان برسد ، پیامد های فاجعه باری برای تعادل زیست محیطی کره زمین به همراه خواهد داشت.

در این زمینه بنا به اطلاعان یک یادداشت محرمانه سازمان ملل متحد ، در صورتیکه نشست کپنهاگ با تعهدات کنونی به پایان برسد دمای کره زمین به میزان سه درجه افزایش خواهد یافت ، در حالیکه هدف مورد نظر رسیدن به تعهداتی است برای متوقف کردن فرآیند گرمایش کره زمین به میزان حد اکثر دو درجه.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic