Tuesday, November 17, 2009

اعلام همبستگي فدراسيون بينالمللي روزنامه نگاران با روزنامه نگاران ايراني


دويچه وله , 16 نوامبر 2009 - فدراسيون بينالمللي روزنامه نگاران روز دوشنبه 25 آبان دو تجمع مقابل سفارتايران در لندن و بروکسل برپا کرد. حنيف مزروعي عضو ايراني اين فدراسيون ميگويد، اين تجمعات در اعتراض به وضعيت اخير روزنامهنگاران در ايران برپا شد.

دويچهوله: فدراسيون بينالمللي روزنامهنگاران (IFJ) اکسيون سه روزهاي را ترتيب داده بود با عنوان ”فراخواني براي حمايت از روزنامهنگاران ايراني“. لطفا در مورد جزييات اين اکسيون توضيح دهيد؟
حنيف مزروعي: بعد از اتفاقاتي که از زمان انتخابات در ايران افتاد و حدود 40 روزنامهنگار دستگير شدند و تا امروز پنج روزنامه نيز توقيف شده، فدراسيون بينالمللي روزنامهنگاران در ارتباط با اين روند برخورد با روزنامهنگاران و حقوق صنفي آنها و همچنين بستهشدن دفتر نمايندگي اين فدراسيون در ايران که انجمن صنفي روزنامهنگاران ايران و تنها نمايندهي آيافجي در ايران است، دست به فراخواني زد و از تمام انجمنهاي عضو خودش در سراسر دنيا، براي حمايت از روزنامهنگاران ايراني و همچنين دفاع از حقوق صنفي روزنامهنگاراني که در ايران در معرض خطر قرار گرفتهاند دعوت کرد. اين برنامه در دو شهر لندن و بروکسل انجام شده است. در لندن به خاطر اين که گردهمايي مسئولين آيافجي در لندن بوده، طي دو روز گذشته اين برنامه در لندن انجام شد و در بروکسل هم چون دفتر مرکزي فدراسيون بينالمللي روزنامهنگاران واقع شده است، اين برنامه در مقابل سفارت ايران انجام شد.
در کنار اين برنامه آيا قطعنامهاي خطاب به مسئولان ايران، صادر شده است يا نه؟ چون مقابل سفارت ايران بوده، آيا درخواستي از مسئولان ايران در اين زمينه مطرح شده يا نه؟
فدراسيون يک نامهاي را تهيه و روي سايتش قرار داده بود که براساس آن از تمام اعضا و از تمام انجمنها و سنديکاهاي روزنامهنگاري در سراسر دنيا خواسته بود که با امضاي اين نامه و ارسال آن براي مقامات جمهوري اسلامي، اعتراض خودشان را به روند برخورد با روزنامهنگاران و روزنامهها و انجمن صنفي روزنامهنگاران ايران اعلام کنند. اين نامهي اعتراضي خودش بحث جدايي از اين قضيه بود که انجام شد.
آقاي مزروعي در حال حاضر حدود 30 روزنامهنگار همچنان در ايران در زندان هستند. آيا فدراسيون بينالمللي روزنامهنگاران يا نهادهاي بينالمللي ديگر براي آزادي اينها ميتوانند اقدام عملي ديگري انجام دهند؟
اقدام عملي خاصي که در اين مورد نميشود انجام داد. تنها چيزي که ميشود به آن اميدوار بود، فشار بينالمللي بر ايران است که به اين روند پايان دهد. گرچه تاکنون حدود پنج قطعنامه در مورد روزنامهها و روزنامهنگاراني که بعد از انتخابات دستگير شدهاند و همچنين در مورد روند فعاليت مطبوعاتي بعد از انتخابات صادر شده است. اخباري هم که ما از ايران داريم و همکاران ما هم در جريان آن هستند، نشان ميدهد که روند سانسور بعد از انتخابات بسيار شدت يافته و تنها اميدي که ميشود داشت اين است که با اين گونه فشارهاي بينالمللي کمي فضاي اطلاعرساني و مطبوعاتي در ايران بازتر شود.
يکي ديگر از نتايج اين روندي که شما به آن اشاره کرديد، مهاجرت بيرويهي روزنامهنگاران به خارج از کشور است. سازمان گزارشگران بدون مرز آماري دراين زمينه داده و يکسري تهميداتي براي کمک به اين روزنامهنگاران انديشيده است. آيا فدراسيون بينالمللي روزنامهنگاران قصد دارد و يا اصلاً ميتواند به اين گروه از روزنامهنگاران ايراني هم کمکي کند؟
تا آنجايي که من اطلاع دارم، آنها براساس حقوق صنفي که براي همهي اعضايشان قائلاند، از تمامي اعضاي خودشان و حتا روزنامهنگاراني که به نحوي در خطر باشند و امنيت شغلي و مسائل ديگري که برايشان پيش آمده باشد، حمايت ميکنند. در اين قضاياي اخير هم تا جايي که مطلع هستم، تمام سعي و تلاششان را کردهاند که به همکاران ايراني خودشان که بنابر ملاحظات مختلف مجبور به ترک وطن شدند و به خاطر امنيت خودشان کشور را ترک کنند، کمک کنند.
مصاحبهگر: ميترا شجاعي
تحريريه: شهرام احدي

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic